Monday, December 04, 2006

Pepparkaks bak

Idag har jag haft en liten "Nissa" på besök, Elin, hon har bakat pepparkakor med mig hela eftermiddagen och det blev några skapliga grisar och änglar, får och en massa annat.


Jag hade gjort två olika degar en vanlig = "Tant Harriets pepparkakor" och en vit deg.


Jag var oxå tvungen att prova mig på att göra ett pepparkaksträd, gjorde ett litet och det blev väl så där.


Men det var jätte roligt, så med rätt formar gör jag gärna fler. Fick insperationen av saravillfara och Cosas.




Den vita degen gjordes som följer:


4 ägg


4 1/2 dl socker


1/2 tsk kryddnejlika


1/2 tsk pomerans


1 tsk ingefära


1/2 tsk bakpulver


1 tsk vanilj socker


ca 10 dl mjöl



Ägg och socker vispas fluffigt , ha sen i kryddor och sist mjölet.


Mjölet kan bytas mot glutenfritt oxå :-)




Jag tyckte degen blev lättarbetad och god och passar bra att kominera med den vanliga pepparkaksdegen.



No comments: